Wat is mindfulness?

Je bewust zijn in het huidige moment

Mindfulness is: je bewust zijn in het huidige moment. Vaak ben je met je gedachten in het verleden of dwalen je gedachten af naar de toekomst. Dat ontneemt je het zicht op hoe het leven nu is en wat je nu kunt doen. Met mindfulness heb je aandacht voor wat er ‘nu’ gebeurt. Simpel gezegd: daar waar jij met je aandacht bent, daar ben jij.

Mindfulness verbetert je concentratie

Met mindfulness wordt je hoofd helder. Je kunt beter nadenken. Afleidende gedachten neem je nog wel waar maar je hoeft er niets mee. Daardoor kun je je beter concentreren.

Mindfulness helpt bij het maken van de juiste keuzes

Je bent beter in staat om van de automatische piloot af te gaan. Simpelweg omdat je het opmerkt. Je kunt makkelijker oude gedachtenpatronen doorbreken en nieuwe keuzes maken.

Mindfulness ondersteunt bij het omgaan met stress

Grote en kleine stress, in welke vorm dan ook, worden beter hanteerbaar. Door open en ontspannen je aandacht te richten op dat wat voor jou op dat moment belangrijk is, blijf je beter in evenwicht.

Mindfulness helpt je te ontspannen

Met mindfulness ben je beter in staat om spanning los te laten. Daardoor ontstaat er vanzelf ruimte voor ontspanning. Je kunt makkelijker schakelen tussen spanning en ontspanning.

Mindfulness leidt tot een andere houding

Door opmerkzaamheid te oefenen ontwikkel je kwaliteiten die je al wel in je hebt maar die misschien te weinig ruimte hebben gekregen: mildheid, niet-streven, niet-oordelen, geduld, vertrouwen, aanvaarden en loslaten.

Mindfulnesstraining

Door meer aanwezig te zijn in het moment en krijg je meer energie. Je voelt je minder machteloos en ziet meer mogelijkheden. Je leven wordt kleurrijker en plezieriger.

Mindfulness leren

Iedereen kan mindful zijn. Jong of oud, dat maakt niet uit. Door mindfulness te oefenen, ontwikkel je nieuwe vaardigheden en ontdek je de nieuwe kansen die het leven in het huidige moment je biedt.