Compassietraining

Het belang van (zelf)compassie

De compassietraining, die officieel Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL) wordt genoemd, is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde visie op het belang van (zelf)compassie. Wat is compassie: Bij zelfcompassie gaat het om drie dingen: begrip voor jezelf als je het moeilijk hebt, acceptatie dat lijden onvermijdelijk deel uitmaakt van het leven, en het onder ogen zien van je eigen emoties, zonder te oordelen. Beoefening van zelfcompassie is niet egocentrisch, maar zorgt juist voor een gezonde relatie met jezelf en voor een toename van empathie en openheid naar anderen toe.

Wat levert het je op?

  • Je ervaart meer warmte, geborgenheid, acceptatie en verbondenheid met jezelf en met anderen
  • Je bent beter in staat om met zorgen en stress om te gaan
  • Je hebt inzicht in de principes die een rol spelen bij de beoefening van compassie
  • Je vaardigheden in meditatie worden steviger en verder uitgebreid

Inhoud

Net als de mindfulness training bestaat de compassietraining uit acht bijeenkomsten en een stiltedag. Tijdens de compassietraining worden oefeningen aangeboden om meer warmte, geborgenheid, acceptatie en verbondenheid met onszelf en anderen te ervaren. Tijdens de training oefen je thuis elke dag 30 tot 45 minuten, hiervoor krijg je cd’s en een werkboek mee.

In de compassietraining komt onder andere het volgende aan bod:
inzicht in de drie centrale emotieregulatiesystemen, hoe deze uit balans kunnen raken door invloeden van buitenaf en van binnenuit en hoe je door training in compassie de balans kan helpen herstellen.

  • De evolutie van ons brein en organisme en hoe compassie wortelt in ons overlevingssysteem
  • Compassievol herkennen van (innerlijke) patronen
  • Tend & befriend: een vierde reactie op stress, naast fight, flight & freeze
  • Drie antidota tegen strenge zelfkritiek, zelfisolatie en over-identificatie: respectievelijk self-kindness, common humanity & mindfulness
  • Het ontwikkelen van de compassie-modus door oefeningen in compassievol motiveren, aandacht geven, voelen, redeneren, verbeelden, spreken en handelen
  • De cultivering van compassie als één van de vier zelfoverstijgende kwaliteiten: vriendelijkheid, compassie, (mede)vreugde en innerlijke balans
  • Mededogen in actie: de integratie van compassie in relaties met anderen en in je dagelijkse activiteiten.

Deelnemen ?

Je kunt de training MBCL volgen als je eerder de mindfulness training (MBSR/MBCT) hebt gevolgd. De compassietraining bouwt daar namelijk op voort. Heb je gemerkt dat mindfulness beoefening je goed doet maar heb je moeite deze in je leven te integreren? Wil je een meer vriendelijke en milde houding naar jezelf ontwikkelen? Heb je chronische gezondheidsklachten of een moeilijke tijd en wil je goed voor jezelf blijven zorgen? Dan is deze Compassietraining geschikt voor je.

 

Trainer

De training is ontwikkeld door Erik van den Brink (psychiater) en Frits Koster en is onder meer gebaseerd op het werk van Paul Gilbert, Christopher Germer, Tara Brach en Kristin Neff. Deze training wordt gegeven door Rommy Hutting.

 

Data en tijden

Start september

29 september, 6 & 20 oktober, 3, 10 & 24 november, 1 & 8 december.

Vrijdagmiddag 14.00-16.30

Stiltedag 4 november

 

Prijs

De kosten zijn afhankelijk van het netto-gezinsinkomen. Het is mogelijk om gespreid te betalen. Steeds meer werkgevers zijn bereid de kosten te vergoeden. Voor mensen met een chronische ziekte of handicap zijn er soms mogelijkheden via een PGB ondersteunende en activerende begeleiding.

Particulier: € 560,00 tot € 790,00 inclusief cursusmateriaal en een uitgebreide lunch op de stiltedag.
Zakelijk: € 990,00 vrijgesteld van BTW inclusief cursusmateriaal en uitgebreide lunch op de stiltedag.

 

Dit zeggen deelnemers over de compassietraining

 

Nynke Drent — Verpleegkundige zegt:

” Ik ben helderder gaan denken, de ballast in mijn hoofd is weg. Ik herken het wanneer ik weer meer stress ervaar, dan grijp ik terug naar bepaalde technieken die ik hier geleerd heb. Ik weet nu wat ik moet doen. Hierdoor geniet ik bewuster van het leven en als ik merk dat ik dat minder doe, dan weet ik wat mij te doen staat.

Het belangrijkste is dat ik minder stress ervaar en meer rust in mijn hoofd heb kunnen krijgen. Daarnaast heb ik weer zelfliefde en meer zelfvertrouwen. Dit is zeker gelukt. Ik ben een enthousiaste fan. 🙂 ”

 

Deelnemend Huisarts zegt:

” Compassietraining heeft mij geleerd hoe ik met mijn ervaringen, gevoelens en gedachten om ga en dat het aan te leren is om dat anders en met meer liefde en acceptatie te doen.

Alleen al het feit dat je dit anders kunt doen dan ik uit gewoonte deed was voor mij een radicale verandering in mijn manier van leven. Een verandering van je eigen strenge beoordelaar zijn naar je eigen beste metgezel zijn….

Ik hoop dat het met veel oefenen er toe zal leiden dat ik niet meer alleen in een diep dal zal belanden en meer verbinding zal ervaren met de mensen om me heen. Het is fijn om in een groep te trainen en de begeleiding was heel zorgzaam en supergoed.”

 

Lourens zegt:

Tijdens de aandachtstraining heb ik een stuk acceptatie geleerd door stil te staan bij wat er nu gebeurt. Daarnaast heb ik mijn emoties en lichaam beter leren kennen in de reactie op dat wat er nu gebeurt. Daardoor kwam er een heel stuk rust.

De compassietraining heeft mij vervolgens een verdieping in praktische zin gegeven dat ik mezelf ook ging toestaan om op een rustige manier op die gevoelens te reageren. Nu zie ik niet alleen mijn grenzen, maar ik accepteer nu ook dat ik ze heb.

Nog steeds reageer ik wel eens on-begripvol en baal ik ervan als ik dat doe, maar nu zie en accepteer ik dat ik mijn beperkingen heb op het gebied van empathie en compassie. Ik weet nu hoe ik de hele negatieve situatie veel eerder kan loslaten in plaats van gefrustreerd blijven over mijn handelen.

Een ander voorbeeld is dat ik nu oprecht mijn eigen fouten kan inzien in een bepaalde situatie. In plaats dat ik me op negatieve wijze concentreer op andermans fouten (waar ik totaal geen invloed op heb) kan ik nu op een vriendelijke en eerlijke manier naar mijn eigen fouten/tekortkomingen kijken.

En dat geeft enorm veel vrijheid in het oplossen van de problemen die ik heb. Ik heb een diagnose syndroom van Asperger en vooral de beperkingen die daaruit voortkomen heb ik met deze trainingen een stuk weten te verbeteren. Iets dat de therapieën geënt op mijn diagnose me totaal niet gebracht hebben…”

 

Meer info

Wil je meer weten over de training, neem dan contact met ons op. Voorafgaand aan de training, vindt een (vrijblijvend) gesprek met de trainer plaats. Je kunt hierin meer informatie over de training krijgen en eventuele vragen stellen.