Onderzoek

Wetenschap bewijst: mindfulness is effectief

De effecten van mindfulness zijn wetenschappelijk onderzocht. Daaruit blijkt dat mensen met pijn, angst, fybromyalgie, psoriasis, depressie en kanker positieve effecten ervaren.

In Nederland onderzocht de Katholieke Universiteit van Nijmegen het effect van de training op mensen met depressie en angsten. De belangrijkste effecten van mindfulnesstraining volgens het onderzoek:

  • Afname van lichamelijke en psychologische klachten
  • Een positieve verandering in de leefstijl
  • Zich beter kunnen ontspannen
  • Een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
  • Verbetering kwaliteit van leven

Boeken

Gezond leven met Mindfulness, handboek meditatief ontspannen

Effectief programma voor het bestrijden van pijn en stress. Jon Kabat-Zinn 2014. Dit is het basisboek over aandachttraining. De gehele training staat hier tot in detail beschreven. Een aanrader voor ieder die in aandachttraining is geïnteresseerd.

Het Wonder van Genezing

Zorg geven en ontvangen met onverdeelde aandacht
Saki Santorelli
Uitgeverij Servire, 2000, ISBN 90-215-9682-2
Een boek met inspirerende thema’s en korte verhalen rondom aandachttraining. Santorelli geeft onder andere les aan aankomende artsen. Een waardevol en inspirerend boek voor iedereen die bewust omgaat met zijn of haar gezondheid en die van een ander.

Waar je ook gaat, daar ben je. 
Meditatie in het dagelijks leven

Jon Kabat-Zinn 
Uitgeverij Servire, 1996, ISBN 90-6325-511-X
 Dit boek laat meditatiebeoefenaars op een eenvoudige en heldere manier zien hoe je meditatie in het dagelijks leven kunt beoefenen. Geeft veel praktische tips.


Aandachtgerichte cognitieve therapie bij depressie. 
Een nieuwe methode om terugval te voorkomen

Z. Segal, M. Williams, J. Teasdale
Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam, 2004, ISBN 90-5712- 191-3
Een wetenschappelijk boek over onderzoek naar de effecten van aandachttraining op mensen die meerdere episoden van depressie hebben gehad.Het onderzoek is uitgevoerd in Canada, Engeland en Wales.



Angst beheersen met aandacht. 
Een praktische gids voor het beheersen van angst, fobieën en paniek

J. Brantley 
Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam, 2004, ISBN 90-5712-193-X

Mindfulness en bevrijding van depressie, voorbij chronische ongelukkigheid

J. Mark G. Williams, John D. Teasdale, Zindel V. Segal, Jon Kabat-Zinn. 2007. Mindfulness en bevrijding van depressie legt de verborgen psychische mechanismen van depressie bloot, laat zien hoe je weerbaarder kunt worden bij de tegenslagen van het leven en helpt tot wanhoop leidende denkpatronen te doorbreken. Het bevat een bewezen werkend en gemakkelijk toepasbaar zelfhulpprogramma om terugkerende chronische ongelukkigheid te verminderen.

Aandacht voor pijn. Door mindfulness gelukkig leven met chronische pijn

Zelfcompassie Stop jezelf te veroordelen 
Kristin Neff 
Uitgeverij Casco

 Compassie met anderen, dat lukt meestal wel. Maar compassie hebben met jezelf is vaak een stuk moeilijker. Dat ontdekte psychologe en boeddhiste Kristin Neff na haar pogingen om los te komen van de problematische relatie met haar vader. Steeds weer belandde ze bij verkeerde mannen en in relaties die haar niet gelukkig maakten, tot ze besefte dat ze pas liefde kon geven als ze van zichzelf hield. 
Zelfcompassie gaat volgens Kristin Neff om die dingen: begrip voor jezelf als je het moeilijk hebt, acceptatie dat lijden overmijdelijk deel uitmaakt van het leven en het onder ogen zien van je eigen emoties, zonder te oordelen.

Boeddha’ s brein. Hoe mindfulness je hersenen en je leven kan veranderen

Rick Hanson.
 Uitgeverij ten Have 

Hoe krijgen we meer zelfvertrouwen en een rijker leven? Dat leert ons de Amerikaanse neuropsycholoog en meditatieleraar Rick Hanson aan de hand van eenvoudige meditatieoefeningen en praktische tips ontleend aan de oude boedhistische traditie. Hij leert hoe we bepaalde delen van de hersenen kunnen stimuleren die rust, levensvreugde en compassie brengen in plaats van gepieker, verdriet en woede. Hanson toetste zijn oefeningen en tips aan de inzichten uit de hersenwetenschappen.

Relevante Websites

www.umassmed.edu/cfm/
Het Center for Mindfulness van de University of Massachusetts, 
Worcester, VS. Hier is de aandachttraining rond 1979 door Jon Kabat-Zinn ontwikkeld.

www.instituutvoormindfulness.nl
Opleiding tot mindfulnesstrainer in MBSR/MBCT opgericht door Johan Tinge.

www.vmbn.nl
De vereniging voor mindfulnesstrainers.

www.aandachttraining.nl
De website van Johan Tinge. Johan geeft regelmatig mindfulnesstrainingen bij Sense Aandachttraining, aan de Ossenmarkt in Groningen.

www.ingridvandenhout.nl
Website van Ingrid van den Hout, mindfulnesstrainer en -opleider van het eerste uur.

www.livingmindfulness.nl
Website van Joke Hellemans. Ze is als docent verbonden aan het Instituut voor mindfulness en werkt bij UvA minds met ouders en kinderen.

www.MBSR-netz.de
Het netwerk van aandachttrainers in Duitsland die opgeleid zijn
door bovenstaand instituut.

www.bangor.ac.uk/mindfulness
Het North Wales Centre for Mindfulness Research and Practice, 
aan de University of Wales, Bangor.

www.breathworks-mindfulness.org.uk
Organisatie in Engeland opgericht door onder ander Vidyamala Burch. Richt zich op mindfulness speciaal voor mensen met chronische ziekte en pijn. Verzorgt ook opleidingen.

Andere links

Naast aandachttraining zijn er uiteraard andere waardevolle manieren om je gezondheid en welbevinden te ondersteunen. Onderstaande behandelaars werken met aandacht en zorg.

Ellie van der Est
Trainer Geweldloze communicatie, coach en organisatieadviseur. Sense Aandachttraining werkt samen in de trainingen Aandachtig communiceren, de training Walk your Talk en weekenden mindfulness en communicatie.

Getting Things Done
Door effectiever te werken volgens de methode van Getting Things Done van David Allen krijg je meer rust in je hoofd en meer tijd voor bijvoorbeeld meditatie. Sense maakt in de training gebruik van deze methode. De methode levert tijdbesparing, plezier en creatieve energie op. De workshops met Taco Oosterkamp zijn aan te bevelen.